Jak dobrze dobrać domenę internetową – krótki poradnik

W toku ostatnich 20 lat sieć www stała się nierozerwalną częścią naszego życia zawodowego jak i prywatnego. Z każdym rokiem coraz bardziej bliskie prawdy staje się stwierdzenie, że jeśli nie ma Cię w internecie to tak jakbyś nie istniał. Dlatego każde przedsiębiorstwo, które chce mieć stały kontakt z klientami musi założyć własną stronę internetową. A pierwszym działaniem ku temu jest wybór i rejestracja domeny.
Jak dobrać najlepszą domenę internetową dla Twojego przedsiębiorstwa?
Wybór domeny, a szczególnie tej, która ma służyć w celach biznesowych, powinien być przemyślany, zarówno w części dotyczącej nazwy głównej, jak i rozszerzenia. Kiedy decydujemy się na konkretną domenę dla firmy musimy mieć pewność, że jest właściwa do profilu jej działalności i terenu działania. To ważne, ponieważ jeśli już zaczniemy działania marketingowe związane ze podniesieniem widoczności naszej strony w wynikach wyszukiwania, trudno będzie ją zmienić nie tracąc klientów. Jeśli nasza firma działa tylko na obszarze Polski, naturalnym wyborem jest wykorzystanie rozszerzenia .pl lub com.pl. To najpopularniejsze, ale nie jedyne możliwości. Marki o mniejszym zasięgu mogą postawić na rozszerzenie regionalne, np. bialystok.pl, kalisz.pl czy lublin.pl, olkusz.pl. Z kolei te, które myślą o ekspansji na inne kraje mogą od razu zarejestrować również inne interesujące je domeny państwowe, np. .de (Niemcy), .uk lub .co.uk (Wielka Brytania) czy .cz (Czechy), jeśli adresują ofertę do mieszkańców danego kraju, albo zdecydować się bardziej uniwersalną domenę międzynarodową, jak .eu – dla krajów Unii Europejskiej lub .com – dla całego świata. Oczywiście są również rozszerzenia przeznaczone dla witryn nie związanych z prowadzeniem działalności, czyli tzw. domeny funkcjonalne, np. .edu, .gov, .blog, .org.
Dobrze przemyśl też dobór nazwy głównej domeny
O wiele więcej planowania zabierze zapewne wybór nazwy głównej w domenie. Tutaj musimy wziąć pod uwagę o wiele więcej czynników. Jeśli przedsiębiorstwo istnieje już w świadomości klientów, warto użyć ją jako nazwę główną domeny, a jeżeli nie, to winniśmy wybrać nazwę chwytliwą, niezbyt długą i przede wszystkim prostą do zapamiętania, która jednocześnie jednoznacznie kojarzy się z profilem działalności firmy. Jeśli nie mamy pomysłu na nazwę, sprawdźmy słowa kluczowe związane z danym sektorem gospodarki i poszukajmy interesujących skojarzeń. Pamiętajmy przy tym, aby wybrana nazwa główna była zgodna z ortografią (chociaż oczywiście nie będzie zawierać symboli diakrytycznych). Zanim zarejestrujemy domenę użyjmy wyszukiwarki domen i przetestujmy, czy nie jest ona już zarezerwowana lub czy nie istnieje już strona o bardzo podobnej nazwie. Możemy dzięki temu uniknąć niepożądanych wizerunkowo konfrontacji prawnych z konkurencją.